تبلیغات
انقلابی - بیانات امام خامنه ای در مورد حضرت زهرا مرضیه در سال 68

بسم الله الرحمن الرحیم


شخصیت زهراى اطهر، در ابعاد سیاسى و اجتماعى و جهادى، شخصیت ممتاز و برجسته‌یى است؛ به طورى كه همه‌ى زنان مبارز و انقلابى و برجسته و سیاسىِ عالم مى‌توانند از زندگى كوتاه و پُرمغز او درس بگیرند. زنى كه در بیت انقلاب متولّد شد و تمام دوران كودكى را در آغوش پدرى گذراند كه در حال یك مبارزه‌ى عظیم جهانىِ فراموش نشدنى بود. آن خانمى كه در دوران كودكى، سختیهاى مبارزه‌ى دوران مكه را چشید، به شعب ابى‌طالب برده شد، گرسنگى و سختى و رعب و انواع و اقسام شدتهاى دوران مبارزه‌ى مكه را لمس نمود و بعد هم كه به مدینه هجرت كرد، همسر مردى شد كه تمام زندگیش جهاد فى‌سبیل‌اللَّه بود و در تمام قریب به یازده سال زندگى مشترك فاطمه‌ى زهرا و امیرالمؤمنین(علیهماالسّلام)، هیچ سالى، بلكه هیچ نیم سالى نگذشت كه این شوهر، كمر به جهاد فى‌سبیل‌اللَّه نبسته و به میدان جنگ نرفته باشد و این زن بزرگ و فداكار، همسرىِ شایسته‌ى یك مرد مجاهد و یك سرباز و سردار دایمى میدان جنگ را نكرده باشد.

پس، زندگى فاطمه‌ى‌زهرا(س)، اگر چه كوتاه بود و حدود بیست سال بیشتر طول نكشید؛ اما این زندگى، از جهت جهاد و مبارزه و تلاش و كار انقلابى و صبر انقلابى و درس و فراگیرى و آموزش به این و آن و سخنرانى و دفاع از نبوّت و امامت و نظام اسلامى، دریاى پهناورى از تلاش و مبارزه و كار و در نهایت هم شهادت است. این، زندگى جهادى فاطمه‌ى‌زهراست كه بسیار عظیم و فوق‌العاده و حقیقتاً بى‌نظیر است و یقیناً در ذهن بشر - چه امروز و چه در آینده - یك نقطه‌ى درخشان و استثنایى است.

امّا مقام معنوى این بزرگوار، نسبت به مقام جهادى و انقلابى و اجتماعى او، باز به مراتب بالاتر است. فاطمه‌ى‌زهرا(س) به صورت، یك بشر و یك زن، آن هم زنى جوان است؛ اما در معنا، یك حقیقت عظیم و یك نور درخشان الهى و یك بنده‌ى صالح و یك انسان ممتاز و برگزیده است. كسى است كه رسول اكرم به امیرالمؤمنین (علیهماالسّلام) فرمود: «یا على ... انت قائد المؤمنین الى الجنّة ... و فاطمة قد اقبلت یوم القیامة ... تقود مؤمنات امّتى الى الجنّة»(1). یعنى در روز قیامت، امیرالمؤمنین(ع) مردان مؤمن را و فاطمه‌ى‌زهرا(س) زنان مؤمن را به بهشت الهى راهنمایى مى‌كنند. او، عِدل و همپایه و همسنگ امیرالمؤمنین است. آن كسى كه وقتى در محراب عبادت مى‌ایستاد، هزاران فرشته‌ى مقرّب خدا، به او خطاب و سلام مى‌كردند و تهنیت مى‌گفتند و همان سخنى را بیان مى‌كردند كه فرشتگان، قبلاً به مریم اطهر گفته بودند؛ عرض مى‌كردند: «یا فاطمة انّ اللَّه اصطفاك و طهّرك و اصطفاك على نساء العالمین»(2). این، مقام معنوى فاطمه‌ى زهراست.

زنى، آن هم در سنین جوانى، از لحاظ مقام معنوى به جایى مى‌رسد كه بنابر آنچه كه در بعضى از روایات است، فرشتگان با او سخن مى‌گویند و حقایق را به او ارایه مى‌دهند. محدّثه است؛ یعنى كسى است كه فرشتگان با او حدیث مى‌كنند و حرف مى‌زنند. این مقام معنوى و میدان وسیع و قلّه‌ى رفیع، در مقابل همه‌ى زنهاى آفرینش و عالم است. فاطمه‌ى‌زهرا(س) در قلّه‌ى این بلنداى عظیم ایستاده و به همه‌ى زنان عالم خطاب مى‌كند و آنها را به پیمودن این راه دعوت مى‌نماید.

آنهایى كه در طول تاریخ - چه در جاهلیت قدیم و چه در جاهلیت قرن بیستم - سعى كرده‌اند كه زن را تحقیر و كوچك كنند و او را دلبسته به همین زخارف و زینتهاى ظاهرى معرفى نمایند و پایبند مُد و لباس و آرایش و طلا و زیور آلات كنند و وسیله و دست مایه‌یى براى خوشگذرانیهاى زندگى وانمود نمایند و عملاً در این راه قدم بردارند، منطق آنها منطقى است كه مثل برف و یخ، در مقابل گرماى خورشیدِ مقام معنوى فاطمه‌ى‌زهرا(علیهاالسّلام) ذوب مى‌شود و از بین مى‌رود.

اسلام، فاطمه - آن عنصر برجسته و ممتاز ملكوتى - را به عنوان نمونه و اسوه‌ى زن معرفى مى‌كند. آن، زندگى ظاهرى و جهاد و مبارزه و دانش و سخنورى و فداكارى و شوهردارى و مادرى و همسرى و مهاجرت و حضور در همه‌ى میدانهاى سیاسى و نظامى و انقلابى و برجستگى همه جانبه‌ى او كه مردهاى بزرگ را در مقابلش به خضوع وادار مى‌كرد، این هم مقام معنوى و ركوع و سجود و محراب عبادت و دعا و صحیفه و تضرّع و ذات ملكوتى و درخشندگى عنصر معنوى و همپایه و هموزن و همسنگ امیرالمؤمنین و پیامبر بودن اوست. زن، این است. الگوى زنى كه اسلام مى‌خواهد بسازد، این است.

همه‌ى ما، بخصوص زنهاى این جامعه، باید حقگزار و قدردان رسالت و پیام آن رهبر و پیشواى فقید عظیم‌الشّأنى - یعنى امام بزرگوار(ره) - باشیم كه با قیام و حركت خود و با مطرح كردن ارزشها و عظمتهاى اسلامى و درخشندگیهاى شخصیتهاى صدر اسلام - از جمله فاطمه‌ى‌زهرا(علیهاالسّلام) - ما و بیش از همه زنهاى ما را زنده كرد.

زن، در جامعه‌ى خود باخته‌ى نظام پلید پادشاهى، حقیقتاً و از همه‌ى جوانب مظلوم بود. اگر زن مى‌خواست وارد مقوله‌ى علم بشود، باید قید دین و تقوا و عفاف را مى‌زد. مگر یك خانم مسلمان، در دانشگاهها و محیطهاى آموزشى و مراكز علمى و فرهنگى مى‌توانست به آسانى حجاب و متانت و وقار خود را حفظ كند؟ مگر ممكن بود؟ مگر مى‌شد یك زن مسلمان، در خیابانهاى تهران و بعضى از شهرهاى دیگر، با متانت و وقار اسلامى یا حتّى با حجاب نیمه كاره، راحت راه برود و از گزند زبان و حركت هرزگان و دلباختگانِ به فساد و فحشاى سوغات غرب، مصون بماند؟ كارى كرده بودند كه در این مملكت، كسب علم براى زنها غالباً ممكن نمى‌شد. موارد استثنایى را كارى ندارم. به طور غالب، رفتن زنان به وادى علم میسر نمى‌شد؛ مگر با برداشتن حجاب و منصرف شدن از تقوا و وقار اسلامى!

در میدان سیاست و در زمینه‌ى فعالیتهاى اجتماعى هم همین طور بود. اگر زنى مى‌خواست منصبى از مناصب اجتماعى و سیاسى را در ایرانِ دوران پادشاهى دارا باشد، باید قید حجاب و عفاف و وقار و متانت زن اسلامى را مى‌زد. البته، بسته به این بود كه خود این زن، جوهر و استعدادش چگونه باشد. اگر خیلى سست عنصر بود، باید تا آن اعماق مى‌لغزید. اگر خوددار و خویشتندار بود، تا حدودى خود را حفظ مى‌كرد؛ اما دایماً با فشارهاى روزافزون از سوى محیط اجتماعى روبه‌رو بود. جامعه‌ى ما، این گونه بود.

اسلام و انقلاب و امام آمد و در این كشور، زن را در مركز فعالیتهاى سیاسى قرار دادند و پرچم انقلاب را به دست زنان سپرد؛ در حالى كه زن در همان حال توانست حجاب و وقار و متانت اسلامى و عفاف و دین و تقواى خود را حفظ كند. كسى حقى از این بزرگتر بر گردن زن ایرانى و مسلمان ندارد.


خواهران من! دنیاى غرب، زن را به ابتذال كشاند. تا شصت،هفتاد سال قبل از این، در تمام اروپا و كشورهاى غربى، زن فقط در سیطره‌ى مرد - یا مردِ خود و یا یك مرد دیگر مثل صاحب كارخانه و مزرعه - مى‌توانست باشد و هیچ حقى از حقوق اصلىِ یك انسان در یك جامعه‌ى متمدن را نداشت. حق رأى و حق مالكیت و حق معامله نداشت. بعد آمدند زن را به میدان كار و زندگى و فعالیت اجتماعى كشاندند؛ اما در همان حال، تمام وسایل را براى لغزش زن فراهم كردند و او را در متن جامعه، رها و بى‌پناه گذاشتند.

سرمایه‌داران بزرگ، سیاستمداران خبیث و پلید و گردانندگان دستگاههاى مخفى، فكر كردند كه مى‌توانند براى كارهاى سیاسى و اقتصادى، از این وضعیت بهتر استفاده كنند و زن را به ابتذال بكشانند. بله، در آن‌جاها، علم و سیاست هم هست و زنها در میدان علم و سیاست هم جلو مى‌روند؛ اما به چه قیمتى؟ همین حالا هم توده وعامه‌ى زنها - نه چهار نفر خانم دكتر یا متخصص یا نویسنده و برجستگان و زبدگان - در كشورهاى اروپایى و امریكایى كه از تمدن غربى حظّ زیادى دارند، در وضعیت سخت و بى‌رحمانه‌یى زندگى مى‌كنند و ستم همسران وستمِ كارى كه بر آنان تحمیل مى‌شود و كارهاى سخت و سنگینى كه بر دوش آنان مى‌گذارند، تحمل مى‌كنند. با این كار، وانمود مى‌كنند كه زن را وارد میدان اجتماع كرده‌اند؛ در حالى كه فرصت اندیشیدن و فكر كردن و تصمیم گرفتن هم براى آنان وجود ندارد.

به بركت انقلاب، زن ایرانى در راه بسیار خوبى افتاد. امروز، زن ایرانى مى‌تواند در میدان علم وارد بشود و مدارج علمى را طى كند؛ در حالى كه دین و عفاف و تقوا و وقار و متانت و شخصیت و حرمت زن مسلمان را هم حفظ كرده باشد. الان در بین همین جمع شما، چه قدر دانشجویان و اساتید و دانشمندان زن وجود دارند؟ همچنین زن مى‌تواند در میدان علوم و آگاهیهاى دینى وارد بشود؛ بدون این كه هیچ مانعى بر سر راهش باشد. الان در بین همین جمع شما، عده‌ى كثیرى از طلاب و دانشجویان و مدرّسان و اساتید علوم دینى هستند كه در میدان فقه اسلامى و بینش دینى تحصیل مى‌كنند. امام بزرگوارمان هم به این مسأله بسیار اهمیت مى‌دادند و به همین خاطر دستور دادند كه این مؤسسه‌ى قم تأسیس شود.

امروز، زن در كشور ما مى‌تواند در میدان سیاست و فعالیتهاى سیاسى و اجتماعى و جهادى و كمك به مردم و انقلاب و حضور در میدانهاى گوناگون، شخصیت خودش را با حفظ متانت و وقار و حجاب اسلامى نشان بدهد.

تمام دنیاى غرب و مطبوعات آنها و این نویسندگان قلم‌به‌مزد و عامل سرمایه‌داران و صهیونیستهاى بزرگ جهانى، دست به دست هم داده‌اند تا جمهورى اسلامى را هو كنند. مسأله‌ى حجاب را مورد تهاجم تبلیغاتى قرار دادند تا شاید ما را از میدان خارج كنند. على‌رغم تبلیغات آنها، ایران اسلامى و زن مسلمان، پایبندى خود را به مسأله‌ى حجاب و حیثیت اسلامىِ زن مسلمان و آموزش اسلام در مورد زن، با قدرت و قاطعیت و روح اعتماد و اطمینان به خود حفظ كرد و امروز دنیاى غرب است كه تدریجاً به سمت حجاب اسلامى متمایل مى‌شود.

مى‌بینید كه زنان و مسلمانان در كشورهاى گوناگون - چه كشورهاى اسلامى كه در آنها خبرى از حجاب نبود و در تعلیمات غربى غرق شده بودند و چه حتّى كشورهاى اروپایى - به سمت حجاب رو مى‌كنند. البته، اولْ مسلمانان گرایش خود را نشان دادند و ما بعد از پیروزى انقلاب دیدیم كه كشورهاى دوردستى كه تحت تأثیر و مجذوب فرهنگ غربى و اروپایى بودند، حجاب به سبك حجابِ شما زنان ایران را در بین خود آزمایش مى‌كردند و به آن رو آورده بودند و آوردند. این، پیشرفت شماست.

زنهاى مؤمن در جامعه‌ى ما سعى كنند قدر زن ایرانىِ مسلمان را بدانند. ارزش زن اسلامى و مسلمان را بدانید. زنى كه در اختلاط و معاشرت، با مرد قاطى نمى‌شود و خود را وسیله‌یى براى جلب چشم مرد نمى‌داند و خود را بالاتر از این مى‌داند؛ زنى كه شأنش را عزیزتر از این مى‌شمارد كه خود را عریان كند و با صورت و موى و بدن خود، چشم روندگان را به سمت خویش جلب كند و هوس آنها را اشباع نماید؛ زنى كه خود را در دامنه‌ى قله‌یى مى‌داند كه در اوج آن، فاطمه‌ى‌زهرا(س) - بزرگترین زن تاریخ بشر - قرار دارد؛ آن زن، زن مسلمان ایرانى است. این زن باید دیگر از این بازیچه‌هاى فراهم آمده‌ى تمدن غربى و روشهاى توطئه‌آمیز آن، رو بگرداند و به آن بى‌اعتنایى كند.

در رژیم گذشته، با این كه جمع كثیرى از زنها، هم بى‌سواد بودند و هم از مسایل اجتماعى چیزى سرشان نمى‌شد - یعنى نمى‌گذاشتند چیزى سرشان بشود - و هم به سرنوشت كشور بى‌علاقه بودند و اصلاً نمى‌دانستند كه زن مى‌تواند در سرنوشت كشور دخالت داشته باشد، با وجود اینها از لحاظ ظاهر، شبه اروپایى و گاهى هم روى دست زنهاى غربى و اروپایى زده بودند و وقتى كسى نگاهشان مى‌كرد، خیال مى‌كرد كه این زن الان از یك كشور اروپایى و از یك محیط غربى وارد ایران شده است؛ اما اگر با او دو كلمه صحبت مى‌كردى، مى‌دیدى كه یك خانم بى‌سواد و یا كم سوادى است!

زن را وادار مى‌كردند كه به وسیله‌ى جلوه‌گرى و جلب چشمها به سمت خود، براى خویش یك شخصیت كاذب درست كند. این، براى زن انحطاط بود و پیشرفت نبود. آیا جنایتى بزرگتر از این نسبت به زن وجود دارد كه بیایند سر او را با آرایش و مُد و جلوه‌گرى و لباس و طلا و زیورآلات بند كنند و از او به عنوان یك ابزار و وسیله، در راه مقاصد گوناگون استفاده كنند و نگذارند در میدان سیاست و اخلاق و تربیت وارد بشود؟ این، آن كارى است كه در رژیم گذشته، دقیقاً و با برنامه انجام مى‌گرفت.

انقلاب آمد و رفتار خانمها و جهت حركت زنهاى كشور ما را صد و هشتاد درجه عوض كرد؛ یعنى پشت به آن سمت و رو به سمت نور و رشد و فهم علمى و اخلاقى و سیاسى و حضور در میدانها و رشد شخصیتهاى بشرى و فایده بخشیدن براى جامعه به معناى واقعى. مواظب باشید از این راه برنگردید. زنها مواظب باشند این راهِ مبارك انقلاب را گم نكنند. امروز، سرگرم شدن به زر و زیور، براى زن مسلمان ایرانىِ انقلابى عیب است. امروز، پُر كردن سر و سینه و دست از زیورآلات و بت قرار دادن زیور و آرایش و مُد و لباس، براى زن انقلابىِ مسلمانِ ایرانى ننگ است. آن كسى كه در پى این گونه چیزهاست، ارزشش پایین است. طلا، براى زن ارزش آفرین نیست؛ بى‌اعتنایى به طلا، ارزش آفرین است. مُد، براى زن ارزش آفرین نیست؛ بى‌اعتنایى نسبت به مُدهاى دام‌گونه‌ى ساخته و پرداخته‌ى دشمنان، براى زن ارزش است.

زن مسلمان، شخصیت خودش را پیدا كرده است. مواظب باشید این شخصیت را گم نكند. ازدواجها در دوران انقلاب و به بركت آن آسان شد؛ چون تشریفات و سختگیریها كم شد. نگذارید دوباره به خانه‌ى اول برگردیم. پدران و مادران، نسبت به مقدّمات غیر لازمِ ازدواج سختگیرى نكنند؛ جوانان كه سختگیرى‌یى ندارند. بگذارند ازدواج اسلامى انجام بگیرد. بگذارند ازدواج براى دختر مسلمان و زن جوانى كه در محیط اسلامى است، مثل ازدواج فاطمه‌ى زهرا(س) باشد؛ ازدواجى با پیوند عشقى معنوى و الهى و جوششى بى‌نظیر میان زن و مرد مؤمن و مسلمان و همكارى و همسرى به معناى واقعى بین دو عنصر الهى و شریف، اما بیگانه از همه‌ى تشریفات و زر و زیورهاى پوچ و بى‌محتواى ظاهرى. این است ازدواج درست زن مسلمان و تربیت فرزند و اداره‌ى محیط خانه و البته اندیشیدن و پرداختن به همه چیز جامعه و دین و دانش و فعالیت اجتماعى و سیاسى. اسلام، این است.

خواهران من بدانند كه امروز دنیا به سمت اسلام حركت مى‌كند. اینها شعار نیست. این، واقعیت است. امروز مى‌بینید كه برادران ما در همین منطقه‌ى آذربایجان مربوط به شوروى، چه علاقه‌ى اسلامى‌یى از خود نشان مى‌دهند. اگر كسى تصور كند یا قلمداد نماید كه انگیزه‌ى این حركتها، احساسات قومى و ملى است، به شدت اشتباه كرده است. احساسات، احساسات اسلامى است و رهبران كشور شوروى هم باید با واقع‌بینى به این مطلب توجه كنند كه این احساسات، احساسات اسلامى است و لذا براى یك میلیارد مسلمان جاذبه دارد. مبادا برخورد با این احساسات، برخورد غلط و ناشیانه‌یى باشد.

رهبرى شوروى، با تجدید نظر در روشهاى قدیمى، شجاعت قابل تحسینى از خود نشان داد و ملتها امروز مى‌توانند عقاید و ایمان و بطون روحى و قلبى و ایمانى خود را بروز بدهند. ما احساسات اسلامى برادران مسلمانى كه بیش از هفتاد سال، به زور از اسلام دور مانده بودند و دوباره به اسلام گرایش پیدا كرده‌اند و احساسات خود را نشان مى‌دهند، قدر مى‌شناسیم و ارج مى‌گذاریم. مبادا رهبران شوروى، با تحلیل غلط نسبت به این احساسات اسلامى، برخورد خشن و نادرستى بكنند. این، اسلام است. اسلام، خاموش شدنى كه نیست. اسلام، متجاوز و ظالم هم نیست. اسلام، امر به عدل و انصاف مى‌كند و جامعه‌ى اسلامى در سراسر دنیا، عاشق عدل و انصاف است. راه برخورد با مسلمانان در همه جاى دنیا، عدل و انصاف مى‌باشد و این، هدف بزرگ اسلامى است.

امروز بحمداللَّه اسلام و همه‌ى افكار اسلامى - از جمله آنچه كه مربوط به زن است - در دنیا درخشنده است. امیدواریم كه خداى متعال به ما توفیق بدهد تا بتوانیم این اسلام را درست بشناسیم. من به شما بانوان مسلمان و انقلابى سفارش مى‌كنم كه هر چه مى‌توانید و در هر كجا كه هستید، ایمان و معرفت اسلامى خود را رشد و عمق بدهید و روزبه‌روز آگاهى خودتان را بیشتر كنید. این، ان‌شاءاللَّه پشتوانه‌یى براى بقاى عزت دایمى اسلام خواهد بود.

والسّلام علیكم و رحمةاللَّه و بركاته‌


68/10/26


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.